En nyligen genomförd studie från Lunds universitet visar på den växande oron över bristen på litium i Europa, driven av den snabba expansionen av elfordonsmarknaden (EV). Rapporten, med titeln ”Long on expectations, short on supply: Regional lithium imbalances and the effects of trade allocations by China, the EU, and the USA,”, understryker det kritiska behovet av strategiska åtgärder för att ta itu med det förestående litiumunderskottet i Europa.
Europas efterfrågan och utbudsgap på litium
Studien förutspår att Europas litiumefterfrågan kommer att skjuta i höjden fram till 2030, främst på grund av den ökande produktionen och användningen av elfordon. Trots ambitiösa planer på att utöka den inhemska litiumproduktionen förväntas Europa möta det största utbudsgapet bland de stora elbilsmarknaderna, inklusive Kina och USA.
Europas litiumproduktion förväntas växa avsevärt, men även med de mest optimistiska scenarierna kommer den inte att räcka för att möta den växande efterfrågan. Resultaten tyder på att Europa kan se sin litiumproduktion öka med 10 till 28 gånger till 2030 jämfört med 2025 års nivåer. Denna tillväxt är dock fortfarande otillräcklig för att uppnå självförsörjning.
Importberoende och handelsdynamik
Rapporten betonar att Europa i hög grad kommer att förlita sig på litiumimport för att överbrygga gapet mellan utbud och efterfrågan. Studien utforskar olika scenarier och visar att Europas importbehov kan nå upp till 718 kt litiumkarbonatekvivalent (LCE) år 2030 under låga utbudsförhållanden.
Europas maximala importkrav understryker det kritiska behovet av att säkra tillförlitliga litiumkällor. Utan betydande framsteg inom inhemsk produktion och strategiska internationella handelsavtal skulle Europas EV-ambitioner kunna hämmas allvarligt.
Konkurrenskraftigt handelslandskap
Studien fördjupar också komplexiteten i det globala litiumhandelsnätverket och noterar att Europa, tillsammans med Kina och USA, kommer att möta intensiv konkurrens om litiumresurser. Rapporten antyder att oreglerad handelskonkurrens skulle kunna försena den globala övergången till koldioxidsnål teknik.
”Risken för Kinas dominans är inte bara att Europa förlorar sin inhemska bilindustri och därmed sitt välstånd, utan också att vi kan bli ett mål för utpressning i händelse av globala konflikter”, säger André Månberger, Associerad Professor Lunds Universitet, och en av författarna till studien.
Strategiska rekommendationer
För att mildra den förestående litiumbristen föreslår studien flera strategier:
- Förbättra inhemsk europeisk produktion: Påskynda utvecklingen av litiumbrytningsprojekt och investera i avancerad utvinningsteknik för att öka den inhemska tillgången.
- Främja teknisk innovation: Stödja forskning och utveckling inom batteriteknik för att minska litiumhalten och utforska alternativa material.
- Stärka det internationella samarbetet: Etablera robusta handelsavtal och främja partnerskap med litiumproducerande länder för att säkerställa en stabil leveranskedja.
- Uppmuntra reformer på efterfrågesidan: Främja användning av community fordon och utvidga infrastrukturen för kollektivtrafik för att minska den totala efterfrågan på litium.
Slutsats
Studien från Lunds universitet fungerar som en väckarklocka för europeiska beslutsfattare och industriintressenter. Att ta itu med utmaningen med litiumförsörjningen kommer att kräva ett mångfacetterat tillvägagångssätt, som kombinerar inhemsk produktionstillväxt, teknisk innovation, internationellt samarbete och reformer på efterfrågesidan. André Månberger hoppas att hans studie kommer att visa den betydande potentialen för utvinning i Europa.
”Den betydande potentialen inom Europa kan innebära att inte alla fyndigheter behöver utvecklas och förhoppningsvis kan denna kunskap bidra till en diskussion om hur olika mål prioriteras.”
För mer information finns den fullständiga rapporten på Lunds universitets webbplats.
Författad av
LarsGöran Boström
New Book! Now available in Print, eBook and audiobook
Printed edition available on Bokus.com and Adlibris.se etc. more is on the way
The eBook is also available in Google Play Books, Apple Books and Bokon.se more is on the way
